پیکاوکالا فروشگاه اینترنتی ملزومات الکتریک و الکترونیک
تلفن همراه: 09124679031
جستجو

دستگاه گیرنده دیجیتال + 7 مورد از مزایا

دستگاه گیرنده دیجیتال + 7 مورد از مزایا

آیا با دستگاه گیرنده دیجیتال آشنایی دارید؟ دستگاه دیجیتال گیرنده دارای کاربردها و مزایای مختلفی است. در این مطلب به بررسی اطلاعاتی درباره گیرنده دیجیتال می پردازیم. با خواندن این مطلب تصمیم گیری در زمینه خرید این دستگاه برای شما راحت تر خواهد بود.

تلویزیون دیجیتال یا گیرنده دیجیتال

تلویزیون دیجیتال (DTV) وظیفه انتقال سیگنال های تلویزیونی با استفاده از فرمت پخش دیجیتال به را برعهده دارد. امروزه تلویزیون دیجیتال قیمت های نسبتا بالایی دارند. به همین دلیل برخی از افراد، تلویزیون های آنالوگ را به عنوان جایگزین انتخاب می کنند.
امروزه در برخی از تلویزیون ها، دستگاه گیرنده دیجیتال تعبیه شده است. با این وجود، برخی از تلویزیون ها قادر به دریافت سیگنال های دیجیتالی نیستند. بنابراین، لازم است که دستگاه دیجیتالی خریداری کنید. این دستگاه می تواند با دریافت سیگنال دیجیتالی آنها را به تلویزیون انتقال دهد.

دستگاه گیرنده دیجیتال تلویزیون

دستگاه گیرنده دیجیتال چیست و چگونه کار می کند؟

دستگاه گیرنده دیجیتال تلویزیون، یک وسیله‌ ی الکترونیکی است که طراحی شده تا تصویر و صدای برنامه‌های تلویزیونی را به نمایش درآورد. با ظهور تکنولوژی دیجیتال، تلویزیون ‌ها از سیگنال‌ های آنالوگ به سیگنال‌ های دیجیتالی برای انتقال تصویر و صدا انتقال پیدا کردند. به همین دلیل، نیاز به دستگاه‌ های گیرنده دیجیتال برای دریافت و تفسیر این سیگنال‌ ها برای تلویزیون‌ ها پدیدار شد.

این دستگاه ‌ها با اتصال به آنتن یا سیم کواکسیال (کابل تلویزیونی)، سیگنال ‌های دیجیتال از طریق امواج رادیویی دریافت و به تلویزیون ارسال می ‌کنند. این دستگاه‌ ها معمولاً قابلیت‌ هایی مانند دسترسی به کانال‌ های مختلف، راه‌اندازی برنامه‌ های زمان‌ بندی شده، نمایش اطلاعات برنامه (EPG) و دسترسی به خدمات آنلاین مانند نتفلیکس، یوتیوب و ... را نیز دارا می‌ باشند.

در اصطلاحات تخصصی، دستگاه‌ های گیرنده دیجیتال تلویزیون به نام ‌های مختلفی مانند دیجیتال تونر، دیجیتال باکس، دیجیتال تیونر و... نیز شناخته می‌ شوند.

مزایای گیرنده دیجیتال

استفاده از دستگاه گیرنده دیجیتال می تواند مزایایی را به همراه داشته باشد. از مزایای گیرنده digital می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Digital Receiver امکان ارائه شبکه های تلویزیون مختلف را برای کاربران فراهم می کند.
  • کیفیت تصویر در گیرنده های دیجیتالی بیشتر از گیرنده آنالوگ است.
  • میزان کیفیت صدا نیز در این گیرنده ها بیشتر است.
  • از دیگر مزایای گیرنده های دیجیتال این است که امکان استفاده از رادیو نیز وجود دارد.
  • دستگاه گیرنده دیجیتال امکان ارائه اطلاعات اضافی در کنار تصاویر را نیز فراهم می کنند.
  • گیرنده دیجیتالی دارای راهنمای الکترونیکی برنامه ها است.
  • این نوع گیرنده ها به افراد ناشنوا و نابینا خدمات خاصی را ارائه می دهند.

مزایا دستگاه گیرنده دیجیتالی تلویزیون

تفاوت تلویزیون دیجیتال و آنالوگ

سیستم های آنالوگ و دیجیتال با یکدیگر تفاوت دارند. تفاوت های تلویزیون دیجیتال و آنالوگ شامل موارد زیر است:

  • در سیستم آنالوگ، شبکه های تلویزیون در تعداد محدود ارائه می شوند.
  • در سیستم های دیجیتال، سیگنال های دیجیتالی به وسیله فرستنده digital ارسال می شوند.
  • سیستم های آنالوگ، امکان مشاهده تعداد محدودی از برنامه ها را برای کاربران فراهم می کنند.
  • با استفاده از دستگاه گیرنده دیجیتال نیاز به خرید دستگاه جداگانه برای مشاهده کانال تلویزیونی ندارید.
  • سیگنال های آنالوگ ماهیت پیوسته دارند، در حالی که سیگنال های دیجیتال گسسته هستند.
  • نوع موج سیگنال آنالوگ سینوسی و سیگنال دیجیتال دارای موج مربعی است.
  • پردازش سیگنال های آنالوگ آسان تر است. سیگنال های آنالوگ برای انتقال صدا و تصویر انتخاب مناسبی هستند.
  • سیگنال های آنالوگ چگالی بسیار بالاتری دارند و می توانند اطلاعات دقیقی را ارائه دهند.
  • سیگنال های آنالوگ از پهنای باند کمتری نسبت به سیگنال های دیجیتال استفاده می کنند.

کاربرد و انواع گیرنده تلویزیون

انواع گیرنده دیجیتال تلویزیون

تلویزیون یا گیرنده دیجیتالی جزو نسل های جدید تلویزیون است. این گیرنده ها در مدل های مختلف توسط برندهای متنوع تولید می شوند. شما می توانید با در نظر گرفتن ویژگی های هر مدل دستگاه گیرنده دیجیتال نسبت به خرید دستگاه مورد نظر اقدام کنید.

هر کدام از انواع این گیرنده ها ویژگی ها و کاربردهایی دارند.

  • گیرنده دیجیتالی معمولی: گیرنده دیجیتالی معمولی برای تلویزیون های قدیمی انتخاب مناسبی است. این نوع گیرنده دیجیتالی از طریق کابل AV به تلویزیون اتصال پیدا می کند. در تلویزیون های قدیمی حتی با خرید دستگاه گیرنده دیجیتالی پیشرفته باز هم تصاویر کیفیت بالایی ندارند. بنابراین، با خرید گیرنده های پیشرفته برای تلویزیون های قدیمی فقط باید هزینه زیادی را پرداخت کنید.
  • گیرنده دیجیتالی HD و FULL HD: در تلویزیون های دارای ورودی HDMI، انتخاب گیرنده دیجیتالی HD‏ و ‏FULL HD‏ بهترین گزینه است. اگر تلویزیون از کیفیت تصاویر HD پشتیبانی می کند، استفاده از گیرنده های دیجیتال پیشرفته مانند HD‏ و ‏FULL HD بهترین انتخاب است.

نکات هنگام خرید گیرنده دیجیتال

هنگام خرید گیرنده دیجیتال باید نکات مختلفی را در نظر بگیرید. این نکات شامل موارد زیر است:

  • نوع و تعداد خروجی: هنگام خرید دستگاه گیرنده دیجیتال باید در نظر بگیرید که به چه تعداد ورودی USB احتیاج دارید. به علاوه باید نوع خروجی تصویر را نیز در نظر بگیرید.
  • قابلیت ضبط: دستگاه دیجیتال باید دارای برنامه مخصوص ضبط باشد. در این صورت می توانید هر زمان که خواستید برنامه دلخواه ضبط شده خود را مشاهده کنید. ضبط فیلم در دستگاه های دیجیتالی با استفاده از اتصال فلش مموری صورت می گیرد. برخی از گیرنده ها دارای هارد دیسک داخلی هستند. البته، تعداد مدل های گیرنده دارای هارد دیسک در بازار زیاد نیست.
  • گارانتی و خدمات پس از فروش: هنگام خرید هر دستگاهی باید به گارانتی و خدمات پس از فروش آن نیز توجه داشته باشید. دستگاه گیرنده دیجیتال از این قاعده مستثنی نیست. دستگاه دیجیتال باید دارای گارانتی و ضمانت نامه باشد. بنابراین، در صورت خرابی دستگاه می توانید از شرایط گارانتی آن استفاده کنید.
  • قیمت دستگاه: در صورتی که قصد خرید گیرنده دیجیتال را دارید باید قیمت دستگاه را مدنظر قرار دهید. هر کدام از دستگاه های دیجیتال در مدل های مختلف تولید می شوند. مدل های مختلف گیرنده digital قیمت های متنوعی دارند.

 خرید گیرنده دیجیتال

آشنایی با اصلاحات تلویزیون های دیجیتالی

در تلویزیون ‌های دیجیتال و دستگاه‌ های گیرنده دیجیتال، اصطلاحات و واژه ‌های مختلفی به کار می ‌روند که مرتبط با فناوری دیجیتال و پخش تصویر و صدا هستند. در زیر تعدادی از اصطلاحات دیجیتالی که در این زمینه کاربرد دارند، آورده شده است:

1- DVB (Digital Video Broadcasting)

استانداردی است برای انتقال تصویر و صدا با استفاده از سیگنال ‌های دیجیتال.

2- HDTV (High Definition Television)

تلویزیون با کیفیت تصویر بالا که دارای وضوح بالاتری نسبت به تلویزیون‌ های استاندارد دارد.

3- 4K / Ultra H

فناوری تصویری با وضوح بسیار بالا که تصاویر با ابعاد تقریباً ۴۰۹۶ × ۲۱۶۰ پیکسل ارائه می دهد.

4- Smart TV

تلویزیون‌ های دیجیتال با قابلیت‌ های هوش مصنوعی و اتصال به اینترنت برای دسترسی به برنامه‌ های آنلاین، ویدئوها، اپلیکیشن‌ ها و محتوای وب.

5- Streaming 

 پخش محتوا از اینترنت به صورت لحظه ‌ای بدون نیاز به دانلود کامل فایل، به عنوان مثال استفاده از سرویس ‌های نتفلیکس و یوتیوب.

6- HDMI (High-Definition Multimedia Interface)

رابط چندرسانه ‌ای با کیفیت بالا برای اتصال دستگاه‌ های مختلف مانند تلویزیون، کامپیوتر، دی وی دی پلیر و ... به یکدیگر.

7- USB (Universal Serial Bus)

پورت استانداردی که امکان اتصال دستگاه‌ های جانبی مانند فلش مموری، هارد دیسک خارجی و دستگاه ‌های دیگر به تلویزیون را فراهم می ‌کند.

8EPG (Electronic Program Guide) -8

راهنمای الکترونیکی برنامه‌ های تلویزیونی که اطلاعاتی درباره برنامه‌ های فعلی و آینده، زمان پخش و توضیحات مربوط به آن ها را نشان می ‌دهد.

9- Aspect Ratio

نسبت ابعاد تصویر، که در تلویزیون ‌های عریض (واید اسکرین) معمولاً استفاده می ‌شود.

10- Pixel

پیکسل، واحد اصلی تشکیل ‌دهنده تصاویر دیجیتال با نقطه های کوچک با رنگ مشخص در تصویر است. ترکیب پیکسل ‌ها انواع تصاویر و ویدئوها را ایجاد می‌ کند.

Remote Control -11

دستگاه کنترل از راه دور که امکان کنترل تلویزیون و تغییر کانال‌ ها، تنظیمات تصویر و صدا و سایر عملکردهای تلویزیون را از دور فراهم می‌ کند.

12- Dolby Digital / DTS

استانداردهای فرمت صوتی برای پخش صدای فیلم‌ ها و برنامه‌ های تلویزیونی با کیفیت بالا.

13- Parental Control

قابلیت کنترل والدین برای محدود کردن دسترسی به محتواهای نامناسب برای کودکان.

سخن پایانی

پیکاوکالا در زمینه فروش انواع تجهیزات گیرنده دیجیتال فعالیت می کند. شما می توانید تجهیزات گیرنده های دیجیتالی را از جمله خرید کنترل ماهواره از طریق سایت پیکا وکالا تهیه کنید. هر کدام از کنترل های گیرنده دیجیتالی دارای ویژگی های ظاهری و فنی مختلف هستند. شما می توانید کنترل های گیرنده دیجیتال را با کیفیت و مدل های متنوع از طریق پیکاوکالا خریداری کنید. اهداف اصلی سایت فروشگاهی پیکاوکالا شامل فروش محصولات باکیفیت با قیمت مناسب به مصرف کننده ها است. پس اگر قصد خرید تجهیزات گیرنده های دیجیتال را دارید، خرید از فروشگاه پیکاوکالا را انتخاب کنید.

 

منبع: deschotelshop

پیکاوکالا

 

سوالات متداول

  • گیرنده دیجیتال چیست؟

این گیرنده وظیفه انتقال سیگنال های تلویزیونی با استفاده از فرمت پخش دیجیتال به را برعهده دارد.

  • بهترین گیرنده دیجیتال کدام است؟

فاکتورهایی که شما برای خرید دارید تعیین کننده بهترین گیرنده است اما به طور کلی برندهای استارست، مکسیدر و دنای جزو برترین هاست.

  • چه زمانی استفاده از گيرنده ديجيتال ممكن است؟

اگر تلویزیون از کیفیت تصاویر HD پشتیبانی می کند، استفاده از گیرنده های دیجیتال پیشرفته مانند HD‏ و ‏FULL HD بهترین انتخاب است.

نظر خود را بنویسید

whatsapp