پیکاوکالا فروشگاه اینترنتی ملزومات الکتریک و الکترونیک
تلفن همراه: 09124679031
جستجو

کانال یابی گیرنده دیجیتال چگونه است

کانال یابی گیرنده دیجیتال چگونه است

کانال یابی گیرنده دیجیتال به منظور دریافت تمام کانال ها و شبکه های قابل دسترس در منطقه سکونت انجام می شود. امروزه با پیشرفت فناوری و جایگزینی گیرنده های دیجیتال به جای گیرنده های دارای سیستم آنالوگ، کانال های زیادی را بدون محدودیت می توان دریافت کرد، گیرنده دیجیتال تلویزیونی در واقع یک دستگاه مبدل است که پخش کانال های دیجیتال را در سیستم های آنالوگ فراهم کرده است. این دستگاه فرکانس های دستگاه های دیجیتال را دریافت کرده و با همگام سازی، آن را در تلویزیون های قدیمی و دارای سیستم آنالوگ قابل پخش می کند.

اکنون فناوری دیجیتال یکی از اجزای اصلی گیرنده های تلویزیونی محسوب می شود و دیگر مثل گذشته نیازی به تهیه تجهیزات جانبی برای دریافت کانال های تلویزیونی نمی باشد. دقت داشته باشيد برای كانال يابی آسان تر خريد كنترل ماهواره و تلویزیون با کیفیت می تواند کمک کننده باشد. به همین دلیل آن ها را از فروشگاه هاي معتبر تهیه کنید.

کانال یابی تلویزیون

کانال یابی گیرنده دیجیتال چیست ؟

اگر می خواهید با انجام کانال یابی گیرنده دیجیتال، خود همه کانال های تلویزیونی موجود در منطقه را دریافت کنید؛ باید تلویزیون خود را مجددا به صورت دوره ای اسکن کنید، تا مطمئن شوید که همه کانال های موجود در منطقه خود را دریافت می کنید، برای انجام کانال یابی به هیچ تجهیزات جانبی نیاز نیست و به راحتی این کار را بر روی گیرنده خود می توانید انجام دهید.

کانال یابی گیرنده دیجیتال در واقع همان اسکنی است که برای اولین بار تلویزیون و جعبه مبدل خود را راه اندازی کرده و برای دریافت کانال های محلی بر روی آن ها تنظیماتی انجام داده اید. شاید بعد از انجام کانال یابی از نتیجه بدست آمده شگفت زده شوید. اصطلاح اسکن مجدد در دستگاه ها و ارائه دهندگان مختلف متفاوت است و بسته به نوع و مدل تلویزیون شما به اسکن مجدد ممکن است تنظیم خودکار، تنظیم کانال، کانال اسکن، جستجوی کانال، اسکن خودکار یا برنامه خودکار نیز گفته شود.

هرچند برای کانال یابی از اصطلاحات متفاوتی استفاد می شود؛ ولی انجام آن بسیار راحت می باشد و برای کانال یابی گیرنده دیجیتال بهترین کار، استفاده از دفترچه راهنمای آن دستگاه است. امروزه بیشتر تلویزیون های هوشمند بدون نیاز به جعبه مبدل، قابلیت دریافت بیشتر کانال ها را دارند و برای دریافت این کانال ها تنها باید اسکن شوند، کانال یابی به دو روش دستی و اتوماتیک صورت می گیرد.

اگر نياز به تنظيم آنتن تلويزيون داريد، به اين مقاله مراجعه فرماييد.

معایب جستجوی اتوماتیک کانال های تلویزیونی

روش اتوماتیک یا کانال یابی گیرنده دیجیتال به صورت خودکار، یکی از روش های جستجوی کانال های تلویزیونی است. در این روش ایراداتی وجود دارد؛ یکی از ایرادات جستجوی اتوماتیک کانال ها این است که استفاده از این روش زمان زیادی می برد تا تمام فرکانس های موجود اسکن شود. برخی اوقات به یک ساعت زمان نیاز است که این فرآیند انجام شود.

گیرنده دیجیتال تلویزیون

در این روش ممکن است، کانال های تلویزیونی و رادیویی به صورت تکراری اسکن شوند و در لیست کانال ها نمایش داده شوند. همچنین در روش جستجوی اتوماتیک ممکن است برخی از کانال ها و شبکه های مدنظر دریافت نشود.

شبکه ها و کانال هایی که با کانال یابی گیرنده دیجیتال به صورت خودکار پیدا می شوند، گاهی به صورت نامنظم دریافت شده و نظم و ترتیبی در قرارگیری کانال ها وجود ندارد. همچنین درصورت استفاده از این روش، ممکن است در هنگام تماشای تلویزیون پرش و جا به جایی کانال ها صورت گیرد.

مزایای جستجوی دستی گیرنده دیجیتال تلویزیون

شاید فکر کنید، هنگامی که امکان کانال یابی گیرنده دیجیتال به صورت اتوماتیک وجود دارد، دیگر استفاده از کانال یابی دستی بی معنی است. ولی باید گفت کانال یابی دستی یکی از ساده ترین و بهترین روش های کانال یابی در گیرنده های تلویزیونی است. به خصوص برای تلویزیون هایی که از دستگاه های جانبی برای دریافت کانال های دیجیتال استفاده می کنند. روش کانال یابی دستی نسبت به کانال یابی اتوماتیک در برخی موارد برتری دارد. مثلا کانالی را که در جستجوی اتوماتیک پیدا نشده با استفاده از جستجوی دستی و وارد کردن فرکانس کانال به راحتی می توان پیدا کرد.           

از مزیت های کانال یابی به صورت دستی، صرف زمان کمتر برای اسکن تمامی کانال ها است، همچنین شبکه های دریافتی در کانال یابی دستی به ترتیب می باشد  و به صورت منظم قرار می گیرند و احتیاجی به ویرایش کانال ها نیست. در این روش کانال های تکراری رادیویی و تلویزیونی دریافت نمی شود. همچنین در هنگام روشن کردن یا خاموش کردن دستگاه، پرش و جا به جایی کانال ها اتفاق نمی افتد. با استفاده از روش کانال یابی دستی می توان به شبکه هایی که در کانال یابی اتوماتیک پیدا نشده اند دسترسی پیدا کرد.

تنظیم کانال تلویزیون

مراحل کانال یابی دستی

برای انجام تنظیمات کانال یابی برای تلویزیون های قدیمی که  سیستم آن ها آنالوگ است، به دستگاه گیرنده دیجیتال  Set-UP-BOX نیاز است. تلویزیون هایی که سال ساخت آن ها تا 2009 است؛ دارای سیستم آنالوگ می باشند، به وسیله دستگاه دیجیتال Set-UP-BOX می توان کانال های مختلف تلویزیون را با استفاده از کانال یابی گیرنده دیجیتال به صورت خودکار یا دستی دریافت و تنظیم کرد. برای انجام این کار باید فرکانس کانال مد نظر را وارد دستگاه کنید و گزینه جستجو را فعال کنید.

هرچند که بهترین راهنمایی تنظیمات کانال یابی گیرنده دیجیتال درون دفترچه همان دستگاه پیدا می شود ولی به طور کلی مراحل انجام کانال یابی دستی به شرح زیر است. ابتدا گیرنده دیجیتال را به تلویزیون و آنتن وصل کرده، سپس گزینه input را از کنترل تلویزیون بزنید. در مرحله بعد با توجه به تناسب دستگاه با آنتن تلویزیون، دکمه HDMV یا A\V را می زنیم و با رفتن به گزینه منو و انتخاب کانال یابی دستی، جستجو را شروع می کنیم به این صورت با وارد کردن فرکانس کانال ها، کانال یابی دستی انجام می شود؛ که از دقت و سرعت بیشتری نسبت به کانال یابی گیرنده دیجیتال به صورت خودکار برخوردار است.

مراحل کانال یابی اتوماتیک

لطفا به این موضوع توجه داشته باشید، سازندگان تلویزیون ها متفاوت از یکدیگر کار کرده اند. بنابراین گزینه های منو و سایر جمله بندی و موارد دیگر در انجام تنظیمات متفاوت است. پس بهترین راه برای تکمیل اسکن کانال ها، مراجعه به دفترچه همان دستگاه است، اگر دفترچه در دسترس نیست، مراحل کلی زیر، شما را در انجام فرآیند کانال یابی گیرنده دیجیتال به صورت اتوماتیک راهنمایی می کند.

  1. ابتدا با استفاده از کنترل از راه دور تلویزیون گزینه منو Menu یا تنظیمات را فشار دهید، توجه کنید در تلویزیون هوشمند، ممکن است به جای دکمه منو یک دکمه هوشمند با لوگوی تنظیمات وجود داشته باشد.
  2. در مرحله بعد گزینه Locate Channels یا Tuner set up را بفشارید.
  3. منو را برای گزینه نوع آنتن یا نوع اتصال و سپس آنتن و کابل بررسی کنید. مطمئن شوید که تنظیمات تعیین شده درست است. سپس از منو، جستجوی کانال را پیدا کنید. این گزینه ممکن است براساس سازنده آن دستگاه، یکی از گزینه های اسکن کانال، جستجوی کانال یا برنامه خودکار باشد.
  4. به تلویزیون اجازه دهید تا جستجو را کامل کند، اکنون نواری را مشاهده می کنید که نشانگر آن است که چند کانال پیدا شده است.
  5. فرآیند کانال یابی گیرنده دیجیتال ممکن است زمان بر باشد و تا یک ساعت به طول انجامد. پس از تکمیل فرمان و دریافت کانال ها، منو را تایید کنید سپس گزینه خروج را انتخاب نمایید.

تنظیم کانال گیرنده دیجیتالی

سخن پایانی

امروزه با پیشرفت تکنولوژی تمامی تلویزیون ها دارای گیرنده دیجیتال می باشند و این فناوری جزء جدایی ناپذیر این محصولات است. انجام تنظیمات کانال یابی گیرنده دیجیتال به دو روش دستی و اتوماتیک انجام می شود که روش دستی از دقت و سرعت بالاتری برخوردار است؛ چون شیوه انجام کار، در دستگاه های مختلف متفاوت است، برای انجام بهتر این تنظیمات، بهترین راهنمایی مراجعه به دفترچه همان دستگاه است.

حال که در رابطه با کانال یابی تلویزیون، اطلاعات کاملی به دست آورده اید، به شما پیشنهاد می کنیم؛ از محصولات پيكاوكالا دیدن نمایید. این فروشگاه علاوه بر فروش كنترل ماهواره، به فروش پایه دیواری تلویزیون و ساير ملزومات تلويزيون، می پردازد، كه شما عزيزان می توانيد از آن ها بهره مند شويد.

 

منبع: ieeexplore

پیکاوکالا

سوالات متداول

  • چگونه تلویزیون را کانل یابی کنیم؟

برای این کار دو راهکار وجود دارد. می توان کانال یابی را به صورت خودکار یا دستی انجام داد.

  • مزیت جستجوی دستی گیرنده دیجیتال چیست؟

سرعت کار و یافتن کانال هایی که نمی توان بطور خودکار پیدا کرد، از مزیت های روش دستی است.

  • آيا تنظيم اتوماتيك تلويزيون يكسان است؟

خير؛ توجه داشته باشید همه سازندگان تلویزیون متفاوت هستند. بنابراین گزینه های منو و سایر جمله بندی و موارد دیگر در انجام تنظیمات  متفاوت است. پس بهترین راه برای تکمیل اسکن کانال ها مراجعه به دفترچه همان دستگاه است.
 

 

نظر خود را بنویسید

نظرات 4

مدل دستگاه دیجیتال ما شاتل است گزینه set یا منو رو نداره راهکار چیست!؟؟
۱۴۰۲/۱۱/۲۹
یک مدیر به این نظر پاسخ داده است

سلام از دکمه ی ok استفاده بفرمایید

من نمی توانم دیجیتال ایکس ویژن را روی تلویزیون های قدیمی کانال یابی کنم
۱۴۰۲/۱۲/۶
یک مدیر به این نظر پاسخ داده است

سلام به احتمال قوی سیگنال آنتن شما در اون منطقه ضعیف هست باید آنتن هوایی استفاده بفرمایید

سلام آیا شبکه پنج تهران در سایر شهر ها قابل دریافته؟
۱۴۰۲/۱۲/۱۹
یک مدیر به این نظر پاسخ داده است

سلام با استفاده از دستگاه‌های SAT میتوانید تمامی کانالهای استانی را داشته باشید

سلام
شبکه های دیجیتال بعد از خاموش کردن دستگاه ،کلا همه شبکه ها حذف می شوند
موقع ردیابی خود بخود ذخیره می شوند ..بعد خاموش کردن شبکه ها می پرن
۱۴۰۲/۱۲/۲۱
یک مدیر به این نظر پاسخ داده است

سلام ، کانالها را مرتب بچینید و سپس دکمه ی ذخیره سازی را بزنید

whatsapp