پیکاوکالا فروشگاه اینترنتی ملزومات الکتریک و الکترونیک
تلفن همراه: 09124679031
جستجو

چگونگی نصب آنتن رومیزی تلویزیون

چگونگی نصب آنتن رومیزی تلویزیون

آنتن رومیزی تلویزیون، معمولا در ساختمان های بلند یا طبقات بالای برج ها و آپارتمان ها استفاده می شود. این آنتن به راحتی قابل تنظیم است زیرا در نزدیکی تلویزیون نصب می شود. زمانی که از فرستنده ی اصلی دور هستید، استفاده از آنتن هوایی منطقی تر است. آنتن رومیزی بهترین گزینه برای شرایطی است که سیگنال ‌های تلویزیون به درستی دریافت نمی شوند. این آنتن‌ ها را می ‌توان به آسانی در جایی نزدیک به تلویزیون نصب کرد و تصاویر را به شکلی مطلوب دریافت کرد. با خرید و نصب آنتن رومیزی دیگر نیازی به سیم‌‌کشی ‌تا پشت بام نخواهید داشت و مشکلات شما کاهش پیدا خواهد کرد. بنابراین، توصیه می کنیم تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا در مورد کاربرد آنتن رومیزی و روش نصب آن توضیحات کاملی را ارائه دهیم. 

کاربردهای آنتن تلویزیون رومیزی

بعضی اوقات، وقتی آنتن ثابت نمی ‌تواند سیگنال ‌ها را به خوبی دریافت کند و تصویر مناسبی ندارید، بهتر است از آنتن متحرک استفاده کنید. قیمت خرید آنتن رومیزی در مقایسه با آنتن ثابت مناسب تر می باشد. از سوی دیگر، آنتن ‌های ثابت نیز ارزان ‌تر از آنتن ‌های متحرک هستند. اگر نصب آنتن رومیزی مشکل شما را در دریافت تصاویر برطرف می ‌کنند، استفاده از آن ‌ها به لحاظ اقتصادی مقرون به ‌صرفه است. حتی نیازی به هزینه‌ های اضافی برای نصب آنتن نیست. اکثر مدل‌ های ستاپ باکس از آنتن‌ های رومیزی پشتیبانی می‌ کنند.

آنتن رومیزی شیشه ای

به علاوه، با نصب آنتن رومیزی تلویزیون مشکلات مربوط به آنتن به میزان زیادی کم شود. به عنوان مثال  دیگر نیازی به سیم کشی‌ های طولانی نخواهد بود و به این ترتیب بسیاری از مشکلات برطرف می شوند.

با نصب آنتن رومیزی تلویزیون می ‌توان برای دریافت سیگنال‌ های دیجیتال و HD تلویزیون استفاده کرد. با توجه به پیشرفت تکنولوژی، بسیاری از آنتن‌ های تلویزیون رومیزی امکان دریافت سیگنال ‌های با کیفیت بالا را دارا هستند. این مزیت می ‌تواند برای افرادی که به دنبال تجربه تماشای تلویزیون با تصاویر کیفیت بالا هستند، بسیار مهم باشد. به علاوه، آنتن تلویزیون رومیزی باعث کاهش هزینه ‌های نصب و نگهداری می ‌شود و به افراد امکان می ‌دهد تا بدون نیاز به نصب آنتن بزرگ و پیچیده، از تماشای تلویزیون لذت ببرند. در زیر به مهم ترین کاربردهای آنتن رومیزی اشاره می کنیم:

  • برند خوب و قابل اعتماد از تولیدکنندگان آنتن رومیزی دارای فناوری LNA هستند
  • یک آنتن رومیزی خوب از قطعات باکیفیت استفاده می کند
  • بهتر است به جای کابل 1 متری روی این آنتن ها از کابل های بلندتر استفاده کنید
  • یک آنتن خوب باید سیگنال های ضعیف هم دریافت کند
  • قادر به حذف نویز از محیط از طریق فیلتر هستند.
  • از فرمت های با وضوح بالا پشتیبانی می کنند.
  • این آنتن را می توان در هر مکانی بدون محدودیت جغرافیایی استفاده کرد
  • به راحتی قابل نصب هستند
  • برای انواع تلویزیون ‌ها ( ال ای دی – ال سی دی – پلاسما ) قابل استفاده هستند
  • باند VHF-UHF را دریافت می کنند.
  • به گیرنده‌ های دیجیتال تلویزیون متصل می شوند
  • در داخل ساختمان و یا خارج ساختمان مانند ( پشت ‌بام، پشت شیشه پنجره، تراس ) قابل نصب و استفاده هستند
  • مدل و مارک های بسیار مختلفی دارند

روش نصب آنتن رومیزی

  • برای نصب آنتن رومیزی، ابتدا فیش USB آنتن را به پورت USB دستگاه گیرنده دیجیتال یا تلویزیون وصل کنید. اگر پورت USB در دستگاه شما وجود ندارد، از اداپتور داخل جعبه استفاده کنید. سپس از روشن شدن چراغ LED روی آنتن اطمینان حاصل کنید.
  • اگر از گیرنده دیجیتال استفاده می ‌کنید، آنتن را به ورودی گیرنده دیجیتال و در غیر این صورت، به ورودی آنتن تلویزیون وصل کنید. تلویزیون‌ های جدید نیازی به دستگاه گیرنده دیجیتال ندارند و تمام کانال‌ های دیجیتال یا شبکه های DTV را به خوبی دریافت می کنند.
  • LCD و گیرنده خود را در فاصله بیش از 1 متر از آنتن قرار دهید. اگر خانه شما در نقاط کور یا زیر زمین واقع شده است، آنتن را به نزدیک ‌ترین پنجره خانه ببرید تا بهترین عملکرد آنتن دهی را به شما ارائه دهد.
  • در این مرحله از نصب آنتن رومیزی، برای تنظیم منوی گیرنده دیجیتال یا تلویزیون خود، ابتدا گزینه جست و جوی دستی را انتخاب کنید. سپس آنتن را جابجا کنید تا نوار کیفیت به بهترین سیگنال مطلوب برسد. بعد از رسیدن کیفیت سینگال به بیشترین حد مطلوب (معمولاً ۸۰٪)، با زدن جست و جوی دستی آنتن می توانید کانال ها را پیدا کنید.

نکته: اگر نمی توانید تمام کانال های محلی و استانی را با آن دریافت کنید، بهتر است آنتن را بیشتر حرکت دهید و دوباره جستجو را شروع کنید تا به تمام کانال های مورد نظر با کیفیت کافی دست پیدا کنید.

اگر به دلایلی نمی توانید کانال ها را دریافت کنید (امواج ضعیف در منطقه مسکونی خود، محل کور آنتن و ...)، می توانید همان آنتن را به پشت بام ببرید، آن را در یک مکان مشخص نصب کنید و کابل را از آنجا به تلویزیون وصل کنید و دوباره کانال ها را جستجو کنید. البته باید توجه کنید که برای استفاده از آنتن داخلی و رومیزی منطقه شما باید پوشش خوبی داشته باشد و امواج تلویزیون را دریافت کند. همچنین در کنار آنتن رومیزی از قرار دادن تلفن همراه خودداری کنید.

 آنتن دوشاخه رومیزی برای تلویزیون

 

آیا تقویت کننده برای آنتن های رومیزی وجود دارد؟

 حال که با نحوه نصب آنتن رومیزی آشنا شدید، بهتر است بدانید که تقویت کننده آنتن رومیزی چه کاربردی دارد. بیشتر آنتن ‌های رومیزی معمولا دارای یک تقویت‌ کننده درون جعبه ‌شان هستند که باعث می‌ شود تا شما بتوانید سیگنال های قوی برای دریافت تصاویر بهتر دریافت کنید. تقویت کننده آنتن تلویزیون وسیله ای است که بین ورودی تلویزیون و آنتن قرار می ‌گیرد. استفاده از این دستگاه یکی از بهترین راه ها برای تقویت آنتن تلویزیون است. اثر این است که امواج ضعیف دریافتی توسط آنتن را تا 20dB  تقویت می کند و سپس آن ها را به گیرنده ارسال می کند و در نتیجه تصویری با کیفیت بالا به دست می آید.

قرارگیری نامناسب و ارتفاع کم آنتن از دلایل اصلی سیگنال ضعیف تلویزیون ها و ستاپ باکس های دیجیتال است. این منجر به تار شدن تصاویر و کیفیت پایین می شود. اگر تلویزیون و گیرنده شما دائماً تصاویر تار دریافت می کنند، استفاده از تقویت کننده فرکانس برای افزایش طول موج های ضعیف تلویزیون می تواند بسیار مفید باشد.

به جای تنظیم خود آنتن یا موقعیت آنتن، تقویت کننده های آنتن تلویزیون را می توان به طور کلی تقویت کننده فرکانس نامید. این مدار بین آنتن و ورودی گیرنده قرار می گیرد و سیگنال ها را تا چند دسی بل (حدود 20 دسی بل) تقویت می کند و در نتیجه کیفیت تصاویر را با استفاده از تقویت کننده بهبود می بخشد.

چه کانل هایی را با آنتن رومیزی تلویزیون می توان دریافت کرد؟

این آنتن عملکرد مشابه آنتن ‌های پشت ‌بامی دارد و در صورت نصب صحیح و پوشش دهی مناسب امواج UHF-VHF، می‌ توانید کانال استانی و کانال ‌های داخلی صدا و سیمای ایران را بر روی تلویزیون خود دریافت کنید. این آنتن را می ‌توانید به گیرنده دیجیتال یا تلویزیون ‌های ال ای دی، ال سی دی و پلاسما که دارای گیرنده دیجیتال داخلی هستند متصل کنید و از آن استفاده کرد.

آیا آنتن های رومیزی مخصوص گیرنده دیجیتال است؟

تلویزیون‌ های جدید ال ای دی یا ال سی دی ها یا پلاسما، گیرنده ‌های دیجیتال داخلی نیز دارند. این گیرنده‌ ها نیازی به خرید گیرنده دیجیتال جداگانه ندارند. برای استفاده و نصب آنتن رومیزی، آن را در یک محل مناسب برای دریافت قدرت امواج مناسب قرار داده و تلویزیون را روشن کرده و کانال ‌ها را جستجو کنید.

آنتن رومیزی کوچک

نکات مهم پیرامون تنظیمات تلویزیون

برای تنظیمات تلویزیون لازم است دستگاه دیجیتال و تلویزیون خود را روشن کنید و مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

  • اگر تلویزیون شما دارای گیرنده دیجیتال داخلی است، اتصال فیش آنتن به ورودی آنتن آن کافی است. سپس با توجه به راهنمای دستگاه تلویزیون، شروع به جستجوی شبکه‌ های دیجیتال کنید و درآخر شبکه های دریافتی را ذخیره سازی کنید.
  • اگر تلویزیون شما قدیمی است، ابتدا باید یک گیرنده دیجیتال خریداری کنید. سپس کابل آنتن را به قسمت مربوطه در پشت گیرنده دیجیتال وصل کنید و کابل تصویر را با توجه به رنگ دوشاخه به گیرنده و تلویزیون وصل کنید. اگر می خواهید به تلویزیون آنالوگ دسترسی داشته باشید، کابل آنتن خود را قبل از اتصال به گیرنده دیجیتال خود به دو شاخه تبدیل کنید، یکی را به گیرنده و دیگری را به تلویزیون وصل کنید. سپس کانال های دیجیتال را مطابق با راهنمای تلویزیون و گیرنده دیجیتال خود جستجو کنید.
  • همچنین باید خروجی های صدا و تصویر را بررسی کنید و برای هر تلویزیون از کابل خاصی استفاده کنید. اگر تلویزیون و گیرنده دیجیتال شما دارای ورودی HDMI هستند، می توانید به جای کابل معمولی از کابل HDMI استفاده کنید و در نتیجه صدا و تصویر را همزمان انتقال دهید.

سخن پایانی

ما در این مطلب سعی کردیم نحوه نصب آنتن رومیزی، کاربرد آنتن رومیزی، نکات مهم برای تنظیمات تلویزیون و... را به طور کامل برای شما عزیزان توضیح دهیم. چنانچه شما عزیزان همچنان قادر به نصب آنتن رومیزی خود نیستید، می توانید با کارشناسان ما در همین سایت ارتباط برقرار کنید تا شما را به طور کامل راهنمایی کنند.

پیکاوکالا

سوالات متداول

  •  آنتن رومیزی تلویزیون چیست و چه کاربردی دارد؟

 آنتن رومیزی یک نوع آنتن تلویزیون است که برای استفاده در ساختمان‌ های بلند یا طبقات بالای برج‌ ها و آپارتمان‌ ها طراحی شده است. این آنتن‌ ها به راحتی قابل تنظیم هستند و در نزدیکی تلویزیون نصب می‌ شوند. آن‌ ها برای شرایطی که سیگنال‌ های تلویزیون به درستی دریافت نمی‌ شوند، مناسب هستند و از نیاز به سیم‌ کشی تا پشت بام جلوگیری می‌ کنند.

  • چگونه می‌ توان یک آنتن رومیزی را نصب کرد؟

برای نصب آنتن رومیزی، ابتدا فیش USB آنتن را به پورت USB دستگاه گیرنده دیجیتال یا تلویزیون وصل کنید. اگر پورت USB وجود ندارد، از اداپتور داخل جعبه استفاده کنید. سپس آنتن را به ورودی گیرنده دیجیتال یا تلویزیون وصل کرده و آن را در فاصله مناسبی از تلویزیون قرار دهید. در نهایت، با استفاده از منوی گیرنده یا تلویزیون، کانال‌ ها را جستجو و تنظیم کنید.

  • آیا استفاده از تقویت‌کننده برای آنتن‌ های رومیزی توصیه می‌ شود؟

بله، استفاده از تقویت‌ کننده می‌ تواند به بهبود دریافت سیگنال‌ های ضعیف و افزایش کیفیت تصویر کمک کند. تقویت‌کننده‌ ها بین ورودی تلویزیون و آنتن قرار می‌ گیرند و سیگنال‌ های دریافتی توسط آنتن را تقویت می‌ کنند.

  • چه نوع کانال‌ هایی را می‌ توان با آنتن رومیزی دریافت کرد؟

با استفاده از آنتن رومیزی می‌ توانید کانال‌ های استانی و داخلی صدا و سیمای ایران را دریافت کنید. این آنتن‌ ها قابل اتصال به گیرنده‌ های دیجیتال و تلویزیون‌ های دارای گیرنده داخلی هستند و امکان دریافت سیگنال‌ های دیجیتال و HD را فراهم می‌ کنند.

  • آیا آنتن‌ های رومیزی فقط برای گیرنده‌ های دیجیتال مناسب هستند؟

خیر، آنتن‌ های رومیزی هم برای تلویزیون‌ های دارای گیرنده دیجیتال داخلی و هم برای تلویزیون‌ های قدیمی‌ تر که نیاز به گیرنده دیجیتال جداگانه دارند، مناسب هستند. برای تلویزیون‌ های قدیمی‌ تر، باید آنتن را به گیرنده دیجیتال وصل کرده و کانال‌ ها را جستجو کنید.

 

 

 

 

 

نظر خود را بنویسید

whatsapp