پیکاوکالا فروشگاه اینترنتی ملزومات الکتریک و الکترونیک
تلفن همراه: 09124679031
جستجو

آسيب تلويزيون به چشم + نحوه درمان آن

آسيب تلويزيون به چشم + نحوه درمان آن

اگر شما روزانه ساعات زیادی را صرف تماشای تلویزیون می کنید، بهتر است بدانید که این کار می تواند سلامت چشم شما را به خطر بیندازد. تماشای تلویزیون از فاصله دور یا فاصله خیلی نزدیک، خیره شدن به نمایشگر کوچک و موارد دیگر موجب خستگی چشم شما می شود.

 اما با رعایت یک سری اصول، آسيب تلويزيون به چشم به حداقل می رسد. همچنین خرید محافظ صفحه تلویزیون به عنوان مانعی موثر است. در ادامه مطلب شما را با این اصول و نشانه های آسیب ناشی از تماشای تلویزیون آشنا می کنیم. لطفا تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

فاصله ایده آل از تلویزیون برای محافظت از چشم

برای محافظت از چشم در برابر تشعشعات تلویزیون، بیننده باید در فاصله ایمنی از آن قرار بگیرد. برای پاسخ به این سوال که فاصله ایده آل با تلویزیون چه قدر باید باشد؟ پاسخ ها و فرمول های زیادی بیان می شود. به طور معمول گفته شده حداقل 8 تا 12 قدم از صفحه تلویزیون فاصله بگیرید.

بدیهی است که هر چقد تلویزیون بزرگتر باشد، تعداد لامپ های تصویر آن نیز بیشتر خواهد بود، بنابراین نور و اشعه هایی که تولید می کند افزایش می باید. بنابراین توصیه می شود که بر اساس ابعاد تلویزیون، فاصله استاندارد را محاسبه و رعایت کنید.

شما هر چقدر از صفحه آن دورتر بنشینید، از بروز آسيب تلويزيون به چشم بیشتر در امان خواهید بود. اما این فاصله حد و مرزی دارد. در ادامه به شما می گوییم که متناسب با سایز صفحه نمایش بهتر است چه فاصله ای را رعایت کنید:

برای تلویزیون های 22 اینچ، حداقل فاصله 1 متر و حداکثر فاصله 2 متر مناسب می باشد. در تلویزیون های 26 اینچ، فاصله مناسب بین 1.5 تا 2 متر است. فاصله ایده آل برای تلویزیون های 32 اینچ، محدوده ی 2 تا 3 متر می باشد و به همین ترتیب :

  • در تلویزیون 37 اینچ، بازه فاصله ایده آل بین 2.30 تا 3.50 متر است.
  • نمایشگر 42 اینچ: فاصله ایده آل از 3.5 تا 4 متر
  • تلویزیون 55 اینچ: بازه فاصله مناسب بین 5 تا 5.75 است.
  • برای جلوگیری از آسيب تلويزيون به چشم در مقابل نمایشگر 70 اینچ: فاصله ایمن بین 6 تا 7 متر
  • در برابر تلویزیون 84 اینچ با فاصله 7.5 تا 9 متر بنشینید.

فاصله ایده آل از تلویزیون

برای جلوگیری از آسیب چشمی تلویزیون را به دیوار نصب کنیم یا روی میز قرار دهیم

تلویزیون های خانگی را می توان روی میز قرار داد یا به دیوار نصب کرد. هر کدام از این گزینه ها، تلویزیون را در ارتفاع مشخصی قرار می دهد. مسئله این است که تلویزیون باید در چه ارتفاعی نصب شود؟

 اگر تلویزیون بالا تر از صورت بیننده قرار گرفته باشد، فرد باید برای مدت طولانی سر و گردن خود را به سمت بالا نگه دارد و موجب آسیب و ناراحتی در این نواحی می شود.

اگر شما برروی مبل و صندلی تلویزیون را تماشا می کنید بهترین ارتفاع آن حدود 105 سانتی متر بالاتر از سطح زمین است. در نتیجه چه تلویزیون بر روی دیوار نصب شده باشد چه بر روی میز، توصیه می شود این ارتفاع رعایت شود تا از آسيب تلويزيون به چشم جلوگیری شود.

نشانه های آسيب چشم با تماشای تلویزیون و استفاده از مانیتور

تماشای تلویزیون، کار با کامپیوتر و حتی تلفن های همراه، موجب خستگی و ناراحتی چشم می شود و به مرور زمان آسيب تلويزيون به چشم را برای فرد بیننده به همراه می آورد. این آسیب ها با نشانه هایی از جمله :

  • درد چشم
  • خارش
  • ضعف و دوبینی
  • خشکی چشم
  • آب ریزی از چشم
  • دید تار

بروز پیدا می کند. علاوه بر آن مشکلات شنوایی، درد و آسیب های سر و گردن نیز از عوارض استفاده نامناسب از تلویزیون است.

نشانه های آسيب چشم با تماشای تلویزیون

نحوه درمان آسيب تلويزيون به چشم

برای درمان و جلوگیری از وخامت آسيب تلويزيون به چشم راه کار های زیر پیشنهاد می شود.

چشم های خود را ببندید. یک پارچه گرم روی این نواحی قرار دهید و با ملایمت ماساژ دهید. خواب مناسب به کاهش این درد ها کمک می کند. اما هرگز فراموش نکنید که پیشگیری بهتر از درمان است.

برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی هنگام تماشای تلویزیون در فاصله مناسبی از آن بنشینید، پلک زدن را فراموش نکنید و از یک محافظ صفحه نمایش استفاده کنید. تلویزیون های بزرگ تر فشار کمتری به چشم تحمیل می کنند و در نهایت اینکه در فاصله های زمانی منظم به چشمان خود استراحت دهید و تماشای نمایشگر تلویزیون را متوقف کنید.

ویژگی های صفحه نمایش مناسب

یکی از راه های جلوگیری از آسيب تلويزيون به چشم انتخاب یک صفحه نمایش خوب است. در ادامه فاکتورهای آن را با هم بررسی می کنیم.

زاویه دید وسیع

صفحه نمایشی مناسب است که با تماشای آن از هر زاویه ای، کیفیت مناسب تصویر کاهش نیابد. در تلویزیون های OLED و برخی ازLED  ها این ویژگی دیده می شود.

تضاد رنگی مناسب

صفحه تلویزیون باید تصاویر را با تضاد رنگی مناسب ارائه دهد.

نور و روشنایی استاندارد

نمایشگرهای تلویزیون مدرن، نور، روشنایی و تاریکی بهتر و مناسب تری را فراهم می کنند و از آسيب تلويزيون به چشم جلوگیری می کنند.

جلوگیری از آسيب تلويزيون به چشم

طیف رنگی گسترده

صفحه نمایش های LED در نمایش طیف گسترده رنگ ها با محدودیت مواجه است. این در صورتی است که نمایشگرهای OLED طیف گسترده تری از رنگ ها را فراهم می آورد.

سرعت جایگزینی تصاویر

آنچه در تلویزیون مشاهده می کنیم، در واقع توالی تصاویر متعدد با سرعت بسیار بالاست؛ به گونه ای که مغز این تغییر و جایگزینی تصاویر را تشخیص ندهد. هر چه سرعت جایگزینی تصاویر بیشتر باشد، چشم کمتر دچار خستگی می شود.

نور آبی کم

تولید نورآبی کمتر باعث کاهش آسيب تلويزيون به چشم می شود.

عدم کاهش ملاتونین

ملاتونین به طور طبیعی در بدن انسان تولید می شود. نور و روشنایی نا مناسب باعث کاهش این هورمون و در نتیجه موجب بی خوابی می شود.

ماکزیمم نور دهی استاندارد

حداکثر این میزان برای نمایشگرهای معمولی 288 ثانیه می باشد. هر چه این عدد بیشتر باشد بهتر است.

سخن آخر

هر فرد روزانه ساعات زیادی را به تماشای تلویزیون، کار کردن با لب تاپ، کامپیوتر و تلفن همراه مشغول است. این لوازم الکترونیکی از خود نور مصنوعی ساطع می کنند که در صورت استفاده نا مناسب، می تواند منجر به آسیب چشم شود. رعایت فاصله مناسب از نمایشگر، تنظیم ارتفاع صحیح، انتخاب نمایشگر مناسب و ... موجب کاهش آسيب تلويزيون به چشم می شود. این محتوا توسط پیکاو کالا جهت آگاهی شما گردآوری شده است.

منبع: blutechlenses

پیکاوکالا

سوالات متداول

مضرات دیدن تلویزیون از نزدیک چیست؟

در صورت عدم رعایت ارتفاع و فاصله مناسب از تلویزیون به چشم ها آسیب می رسد.

آیا تلویزیون اشعه مضر دارد؟

بله، این اشعه ها موجب آسیب به چشم می گردد.

ماكزيمم نور استاندارد تلويزيون چيست؟

حداکثر این میزان برای نمایشگرهای معمولی 288 ثانیه می باشد. هر چه این عدد بیشتر باشد بهتر است.

نظر خود را بنویسید

whatsapp